Ćwiczenie 5: O czym mówi chutba?

Cele:

  • Zapoznanie uczniów ze specyfiką chutb
  • Pokazanie wartości, na jakich się opiera islam

Czas: 20 min

Poziom: szkoła podstawowa

Instrukcja dla nauczyciela:

  1. Wybierz jedno z kazań dostępnych na kanale YT Muzułmańskiego Związku Religijnego (kazania trwają od kilku do kilkunastu minut), na przykład:
    • Chutba o szacunku do rodziców. Imam Ramil Khayrov 
    • Chutba imama Ramila Khayrova o zakazie spożywania alkoholu i zażywania narkotyków
        

Teksty chutb dostępne są także jako karty pracy dzięki uprzejmości Muzułmańskiego Związku Religijnego.

  1. Podziel uczniów na dwie grupy (lub więcej, jeżeli zdecydujecie się na więcej chutb). Każda grupa powinna odsłuchać jedną chutbę i zastanowić się nad następującymi kwestiami:
    • Jakie elementy kazania były w języku arabskim, a jakie w języku polskim? Z czego to wynikało? (W języku arabskim wypowiadane są elementy modlitwy, cytaty z Koranu, czy błogosławieństwa; używanie arabskiego wskazuje na znajomość tego języka przez głoszącego chutbę, a zatem świadczy o jego wiedzy religijnej.)
    • W jakim zakresie przesłanie zawarte w chutbie może mieć charakter uniwersalny, a w jakim dotyczy specyficznie muzułmanów?
    • Co się uczniom podobało w chutbie, a co można by poprawić?

Słownik pojęć użytych w chutbach:

  • ajat – werset w Koranie
  • Rasulullah (Rasul Allah) – wysłannik Boga (tu: Mahomet)
  • saał – skrót czytany jako ‘salla llahu alajhi wa-alihi wa-sallama’ (wa- czyt. ła-), który oznacza „pokój i błogosławieństwo Boga z nim”
  • słt – skrót czytany jako ‘subhanahu wa-ta’ala’ (wa- czyt. ła-), który oznacza „niech będzi wychwalony i wywyższony”
  • sura – rozdział w Koranie