Ćwiczenie 2: Co znajduje się w meczecie?
Cele:
- Zapoznanie uczniów z elementami wnętrza meczetu
- Zaznajomienie uczniów ze sposobem organizacji przestrzeni w meczecie
Czas: 20 min
Poziom: Szkoła podstawowa
Część 1: Zadanie do samodzielnego rozwiązania
Znajdź na zdjęciach charakterystyczne elementy meczetu.
a. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: minbar

Tak

Tak

Nie

Nie
Musisz zaznaczyć przynajmniej jedną odpowiedź.
b. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: mihrab

Tak

Nie

Tak
Musisz zaznaczyć przynajmniej jedną odpowiedź.
c. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: półkę na obuwie

Tak

Nie

Tak

Nie
Musisz zaznaczyć przynajmniej jedną odpowiedź.
d. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: stojak na Koran

Tak

Nie

Nie

Tak
Musisz zaznaczyć przynajmniej jedną odpowiedź.
e. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: miejsce do ablucji

Tak

Tak

Nie
Musisz zaznaczyć przynajmniej jedną odpowiedź.
f. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: minaret

Tak

Nie

Tak

Nie
Musisz zaznaczyć przynajmniej jedną odpowiedź.
g. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: kopułę

Tak

Nie

Tak

Nie
Musisz zaznaczyć przynajmniej jedną odpowiedź.
h. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: salę do modlitwy (musalla)

Tak

Nie

Tak
Musisz zaznaczyć przynajmniej jedną odpowiedź.
Część 2: Instrukcja dla nauczyciela
- Wykorzystaj jedną ze stron oferujących wirtualne wycieczki po meczecie (Virtual Tour in Al-Masjid Al-Nawabi, albo Virtual Tour through the Muhammad Ali Mosque)
- Poproś uczniów, aby odnaleźli w meczetach następujące elementy: (a) minbar, (b) mihrab, (c) napis po arabsku, (d) grobowiec. W Meczecie Proroka (Al-Masdżid an-Nabawi) można dodatkowo poprosić o znalezienie (e) minaretu, (f) stojaków na Koran (widać je m.in. przy kolumnach na Al-Salam Gate path no. 5), (g) wiatraków (zwisających z sufitu np. na Jibril Gate path 3), (h) zegara z cyframi arabskimi (także na Gibril Gate path 3, koło półek z Koranami), (i) człowieka (np. na The first Haswah Swuare Yard 1), (j) głośnik (np. na The Prophet Mosque’s Roof, 1), (k) minaret (tamże), (l) bibliotekę.
- Zapytaj uczniów, które elementy meczetu były najtrudniejsze do odnalezienia, a które były najbardziej zaskakujące.