Przejdź do treści

Ćwiczenie 2: Co znajduje się w meczecie?

Cele:

  • Zapoznanie uczniów z elementami wnętrza meczetu
  • Zaznajomienie uczniów ze sposobem organizacji przestrzeni w meczecie

Czas: 20 min

Poziom: Szkoła podstawowa

Część 1: Zadanie do samodzielnego rozwiązania

Znajdź na zdjęciach charakterystyczne elementy meczetu.

a. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: minbar

Tak
Tak
Nie
Nie
 

b. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: mihrab

Tak
Nie
Tak
 

c. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: półkę na obuwie

Tak
Nie
Tak
Nie
 

d. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: stojak na Koran

Tak
Nie
Nie
Tak
 

e. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: miejsce do ablucji

Tak
Tak
Nie
 

f. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: minaret

Tak
Nie
Tak
Nie
 

g. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: kopułę

Tak
Nie
Tak
Nie
 

h. Wybierz dwa zdjęcia przedstawiające: salę do modlitwy (musalla)

Tak
Nie
Tak
 

Część 2: Instrukcja dla nauczyciela

  1. Wykorzystaj jedną ze stron oferujących wirtualne wycieczki po meczecie (Virtual Tour in Al-Masjid Al-Nawabi, albo Virtual Tour through the Muhammad Ali Mosque)
  2. Poproś uczniów, aby odnaleźli w meczetach następujące elementy: (a) minbar, (b) mihrab, (c) napis po arabsku, (d) grobowiec. W Meczecie Proroka (Al-Masdżid an-Nabawi) można dodatkowo poprosić o znalezienie (e) minaretu, (f) stojaków na Koran (widać je m.in. przy kolumnach na Al-Salam Gate path no. 5), (g) wiatraków (zwisających z sufitu np. na Jibril Gate path 3), (h) zegara z cyframi arabskimi (także na Gibril Gate path 3, koło półek z Koranami), (i) człowieka (np. na The first Haswah Swuare Yard 1), (j) głośnik (np. na The Prophet Mosque’s Roof, 1), (k) minaret (tamże), (l) bibliotekę.
  3. Zapytaj uczniów, które elementy meczetu były najtrudniejsze do odnalezienia, a które były najbardziej zaskakujące.