Ćwiczenie 4: Wędrówka po Mekce

Cel:

  • Zapoznanie uczniów z pielgrzymką do Mekki i jej elementami
  • Omówienie topografii Mekki

Czas: 25 min

Poziom: szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa

Instrukcja dla nauczyciela

  1. Wyszukaj na mapie dostępnej w internecie – np. Google Maps – Mekkę
  2. Omów z uczniami topografię miasta (gdzie znajduje się centrum, jak biegnie trasa pielgrzymki, jaki układ ulic jest dominujący)
  3. Odnajdźcie na mapie główne punkty pielgrzymki (mapa poniżej ułatwi to zadanie):
    • Al-Kaba (1)
    • Safa i Marwa (2)
    • Mina (3)
    • Arafat (4)
    • Muzadalifa (5)
    • Dżamrat (6)


  Źródło: Google Maps, wrzesień 2023.

  1. Następnie omówcie rolę i zasady pielgrzymki (hadżdżu).
  2. Dodatkowo można poprosić uczniów o oszacowanie długości trasy pielgrzymki na podstawie danych z mapy.
  3. Można ich również poprosić o obliczenie kosztu wylotu i pobytu w Mekce dla pielgrzyma z Polski (a zatem oszacowanie kosztu lotu, transportu z lotniska, zamieszkania, wyżywienia etc. na podstawie danych w internecie).