Ćwiczenie 2: Organizacje pozarządowe wspierające uchodźców

Cel: zapoznanie uczniów z inicjatywami podejmowanymi na rzecz wspierania uchodźców w Polsce.

Czas: 30 min

Poziom: szkoła ponadpodstawowa

Instrukcja dla nauczyciela:

  1. Podziel klasę na sześć grup.
  2. Każdej grupie przydziel jedną z organizacji pozarządowych. Każda z wymienionych poniżej organizacji prowadzi (między innymi) działalność na rzecz uchodźców rozpoczynających nowe życie w Polsce:
    • Fundacja Ocalenie (https://ocalenie.org.pl/) – fundacja działająca od 2000 roku; wspiera migrantów budować nowe życie w Polsce. Działa na rzecz integracji, indywidualnego rozwoju, dialogu międzykulturowego i wzmacniania społeczeństwa obywatelskiego. Trzon fundacji stanowią pracownicy Centrum Pomocy Cudzoziemcom w Łomży, Łodzi i w Warszawie: mentorzy, prawnicy, psychologowie, opiekunowie świetlic i doradcy zawodowi.
    • Fundacja Kobiety Wędrowne (https://www.kobietywedrowne.org/) – fundacja działająca od 2018 roku jako kontynuacja wspólnych działań nieformalnej grupy kobiet z Polski i przymusowych imigrantek mieszkających w Trójmieście. Celem fundacji jest samopomoc i samoorganizacja kobiet migrujących i ich rodzin poprzez wspieranie udziału imigrantów i uchodźców w życiu publicznym, ekonomicznym i kulturalnym.
    • Fundacja dla Migrantów „Dobry Start” (https://fds.org.pl/) – fundacja tworzona przez imigrantów i Polaków, którzy wspólnie działają na rzecz promowania dialogu międzykulturowego oraz integracji imigrantów ze społeczeństwem przyjmującym. Działania fundacji skupiają się przede wszystkim na aktywizacji zawodowej cudzoziemców oraz promowaniu różnorodności kulturowej w miejscu pracy.
    • Stowarzyszenie Dla Ziemi (https://dlaziemi.org/) – stowarzyszenie działające od 1995 roku; pracuje „z i na rzecz” uchodźców przebywających na Lubelszczyźnie. Jednym z celów fundacji jest zmiana negatywnego postrzegania tej grupy przez Polaków.
    • Polskie Forum Migracyjne (https://forummigracyjne.org/) – fundacja działająca od 2007 roku; działa na rzecz poszanowania praw cudzoziemców w Polsce, inicjuje i wspiera działania, które prowadzą do dialogu między ludźmi różnych kultur. Fundacja specjalizuje się w działaniach informacyjnych, udzielaniu bezpośredniego wsparcia cudzoziemcom, szkoleniach oraz w działaniach na pograniczu edukacji formalnej i nieformalnej.
    • Stowarzyszenie Laboratorium Działań dla Pokoju „Salam Lab” (https://salamlab.pl/pl/) – stowarzyszenie działające od 2016 roku na rzecz budowania równego społeczeństwa obywatelskiego. Specjalizuje się w poszukiwaniu nowych rozwiązań systemowych w zakresie polityki edukacyjnej, społecznej i migracyjnej.
  3. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie karty pracy „Organizacje pozarządowe wspierające uchodźców w Polsce” (korzystając z komputerów dostępnych w sali lub z własnych telefonów komórkowych), a następnie przedstawienie każdej organizacji na forum klasy.
  4. Zapytaj uczniów, czy znali wcześniej te organizacje. Możesz wykorzystać dodatkowo pytania: Czy Waszym zdaniem działania i inicjatywy podejmowane przez te organizacje są potrzebne? Czy uchodźcy są jedynymi odbiorcami działań podejmowanymi przez organizacje? Jak może na nich zyskać całe społeczeństwo?