Ćwiczenie 1: Władca i poddani

Cele:

  • Uwrażliwienie uczniów na odmienność kulturową oraz jej przejawy w polityce,
  • Ukazanie relacji władzy oraz jej przejawów w państwie należącym do odmiennego kręgu kulturowego (na przykładzie Maroka).

Czas: 20 minut

Poziom: szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa

Instrukcja dla nauczyciela

  1. Rozdaj uczniom karty pracy (zob. karta pracy Władca i poddani).
  2. Poproś uczniów o uważne przyjrzenie się reprodukcjom dwóch obrazów zamieszczonym w karcie pracy i udzielenie odpowiedzi na odnoszące się do nich pytania.
  3. Omówcie wspólnie odpowiedzi. Podczas dyskusji zwróćcie uwagę na sposób, w jaki zostały ukazane relacje pomiędzy władcą a poddanymi

Istnienie władzy politycznej może być zauważalne „już na pierwszy rzut oka”. Świadczą o niej np. określone atrybuty, którymi dysponują poszczególne osoby (np. czerwony parasol rozłożony nad sułtanem, a obecnie królem Maroka) czy też czynności, jakie wykonują (np. składanie hołdu, bicie pokłonów). Relacje władzy można zauważyć także analizując np. usytuowanie ludzi w przestrzeni (np. władca siedzący na tronie lub koniu, poddani stojący w rzędach przed władcą) lub pozycje, jakie przyjmują ich ciała (np. ukłon, wyprostowana pozycja ciała, pozdrawianie poddanych gestem dłoni).