Ćwiczenie 3: O czym rapują muzułmanie?
Ćwiczenie 3: O czym rapują muzułmanie?
Cele:
- zapoznanie uczniów ze współczesną kulturą popularną artystów, którzy są muzułmanami i mieszkają na Zachodzie
- uświadomienie uczniom, w jaki sposób muzułmanie mieszkający na Zachodzie mogą negocjować swoją tożsamość
Poziom: Szkoła ponadpodstawowa
Czas: 40 min
Instrukcja dla nauczyciela
- Podziel uczniów na pary lub grupy i daj im jedną z piosenek (więcej materiałów takich, jak teksty i artykuły o artystach dołączono pod linkami do utworów) do obejrzenia, wysłuchania i zinterpretowania.
- Zapytaj ich o wrażenia dotyczące tych filmów – czy pasują do ich postrzegania muzułmanów na Zachodzie? O czym są piosenki? Jakie przesłanie niosą artyści? Jakie są elementy związane z islamem? Jak wideo pasuje do zachodniej kultury?
Piosenki poruszają różne kwestie społeczne i polityczne, które są ważne dla muzułmańskich artystów na Zachodzie. Mona Haydar – syryjsko-amerykańska artystka hip-hopowa porusza problem orientalizmu i tego, jak nie-biali (czyli barbarzyńcy) są postrzegani przez pryzmat kolonializmu w społeczeństwie.
Mona Haydar, Barbarian,
- Lyrics
- R. Colburn, Syrian-Amerincan rapper Mona Haydar beraks down her new barbarican EP Track By track: Stream, 2.11.2018
- W. Barylo, Mona Haydar: Has de-coloniality become a fashion statement? The Muslim Vibe, 18.06.2018.
Shadia Mansour to brytyjska raperka pochodzenia palestyńskiego. Jej potężne piosenki są o Palestynie – Al-Kuffiyeh Arabiyyeh jest o „arabskim szaliku”, który nazywa się kufijja (po polsku arafatka) i jest znaczącym wyznacznikiem palestyńskiej tożsamości. Mówi także o codziennym ucisku Palestyńczyków.
Shadia Mansour, Al-Kuffiyeh Arabiyyeh
- Lyrics
- M. Drury, Counterorineting the war on terror: Arab hip hop and diasporic resistance, Journal of Popular Music Studies, vol. 29, 2017.
Sami Yusuf to urodzony w Iranie brytyjski piosenkarz, który śpiewa o religii. W piosence Hasbi Rabbi przedstawia się jako kosmopolita, mówiący czterema językami (co jest bliskie rzeczywistości) i dobry obywatel społeczeństw, w których żyje.
Sami Yusuf, Hasbi Rabbi
- Lyrics
- Otterbeck, J., Skjelbo, J. (2020) “Music Version” versus Vocals-Only”: Islamic Pop Music, Aesthetics, and Ethics, Popular Music and Society, 43:1, 1-19.
Native Deen to amerykański zespół. Podobnie jak Sami Yusuf nie używają instrumentów (poza perkusją) z powodów religijnych. Ich historia opowiada o braku akceptacji muzułmanów przez społeczeństwo amerykańskie.
Native Deen, Not Afraid to Stand Alone
- Lyrics
- Górak-Sosnowska, K., (2011). The meaning of deeining. Muzułmański hip-hop w USA, „Kultura współczesna”, 1(67).
The Kominas to punkowy zespół z USA, ale pochodzenia pakistańskiego. W swoich piosenkach w prowokacyjny sposób poruszają wiele problemów społecznych. Prawo szari’atu w USA dotyczy złego wizerunku i dyskryminacji muzułmanów w USA.
The Kominas, Sharia law in the USA
- Lyrics
- A. McDowell, Muslim punk in an alt-right era, Contexts, Vol. 16, No. 3, pp. 63-65.
- Hsu, W. (2013), Mapping The Kominas' sociomusical transnation: punk, diaspora, and digital media. “Asian Journal of Communication”, 23:4, 386–402.