Ćwiczenie 2: KIm jesteśmy?

Cel: Przedstawienie tożsamości jako złożonej koncepcji, która jest negocjowana między jednostką a społeczeństwem.

Czas: 20 min

Poziom: szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa

Instrukcja dla nauczyciela

  1. Podziel uczniów na pary.
  2. Poproś każdego ucznia, aby napisał na kartce trzy słowa, które opisują jego tożsamość (tj. kim jest) i jedno słowo, które opisuje tożsamość drugiej osoby z pary (tj. kim jest ta osoba).
  3. Następnie poproś każdą parę, aby powiedziała sobie słowa, których użyła do opisania siebie nawzajem.
  4. Przedstaw krótko pojęcie tożsamości.
  5. Następnie poproś całą klasę o wypowiedzenie na głos jednego po drugim słów użytych do opisania każdej osoby z pary.
  6. Po wysłuchaniu wszystkich słów zapytaj klasę, w jaki sposób mogą przeanalizować rodzaje użytych słów.
  7. Poniżej przedstawiono ilustrację (2 pary: A+B oraz C+D)

Ilustracja do pkt (2) instrukcji:

A

Kim
jestem:
uczeń
piłkarz
Polak

B

Kim
jestem:
dziewczyna
ładna
mądra

C

Kim
jestem:
syn
brat
kolega

D

Kim
jestem:
anarchistka
wyluzowana
Polka

Kim jest B:
uczennica

Kim jest A:
dowcipny

Kim jest D:
Polka

Kim jest C:
chłopak

Ilustracja do pkt (3) instrukcji:

A do B: uczennica
B do A: dowcipny

C do D: Polka
D do C: chłopak

Tu D może powiedzieć C, że trafił z określeniem w jedno z jej określeń (nie należy jednak przymuszać uczniów do odczytywania swoich trzech określeń tożsamości)

Ilustracja do pkt (5) instrukcji:

A: uczennica

B: dowcipny

C: Polka

D: chłopak

  1. Powiedz, że tożsamość to zarówno indywidualne poczucie cech, które czynią nas wyjątkowymi w porównaniu z innymi osobami, jak i samoświadomość związana z przynależnością do różnych grup związanych z pochodzeniem etnicznym, religią, klasą społeczną lub płcią.
  2. Następnie zaprezentuj dwa krótkie klipy:
    .

Zapytaj uczniów, jaka jest tożsamość muzułmanów, którzy mówią w filmach. Jakich cech używają w swojej autoprezentacji? Dlaczego? Powiedz uczniom, że tożsamość jest stabilna, jeśli chodzi o świadomość tego, kim jesteśmy, pomimo upływu czasu. Jednocześnie tożsamość jest refleksyjna, ponieważ może na nią wpływać sytuacja (czujesz się jak uczeń w szkole, ale w domu raczej jako dziecko; obecne są obie role społeczne – tyle tylko, że świadomość ich zmienia się w zależności od kontekstu) i tym, co myślą inni (jeśli wierzę, że jestem Polką, ale inni odrzucają tę część mojej tożsamości, bo nie jestem Słowianką, może to mieć wpływ na moje postrzeganie siebie i tożsamość). Omów z uczniami, w jaki sposób postrzeganie islamu i muzułmanów może wpłynąć na ich tożsamość.