Ćwiczenie 4: Flagi państwowe

Cele:

  • Ukazanie uczniom relacji pomiędzy państwem a religią w świetle sposobów wykorzystania symboliki religijnej na flagach państwowych;
  • Zwrócenie uwagi uczniów na rolę religii w przestrzeni publicznej.

Czas: 10 minut

Poziom: szkoła podstawowa

Instrukcja dla nauczyciela

  1. Omów z uczniami funkcje symboli państwowych, w tym flag państwowych. Zastanówcie się wspólnie nad tym co oznacza umieszczenie symboli religijnych na flagach państwowych oraz w jaki sposób może wpływać to na wizerunek państwa (przez obywateli oraz przez społeczność międzynarodową).
  2. Rozdaj uczniom karty pracy (por. karta pracy Flagi państwowe) i poproś o ich wypełnienie. Możecie zrobić to razem.
  3. Omówcie wspólnie odpowiedzi udzielone przez uczniów.

Religia może przejawiać się w przestrzeni publicznej przez symbolikę. Niekiedy symbolika religijna oddziałuje także na symbolikę państwową – jest to widoczne na przykładzie flag niektórych państw muzułmańskich. Na fladze Arabii Saudyjskiej znajduje się szahada (muzułmańskie wyznanie wiary: „Nie ma bóstwa prócz Boga, a Muhammad jest prorokiem Boga”). Zielony kolor saudyjskiej flagi także nawiązuje do islamu, z którym kolor ten jest łączony. Z kolei flaga Iraku ma w swojej środkowej części zdanie „Bóg jest największy” (Allahu akbar). Zdanie to pojawia się także 22 razy na fladze Iranu. Dodatkowo, w centralnej części tej flagi umiejscowione jest słowo „Bóg” (Allah). Jeden z jej pasów również ma kolor zielony.