Ćwiczenie 4: Strategiczne położenie Stambułu

Cel: zrozumienie geograficznego znaczenia lokalizacji Stambułu podczas jego podboju przez Imperium Osmańskie.

Czas: 30 minut

Poziom: szkoła ponadpodstawowa

Instrukcja dla nauczyciela

  1. Pokaż załączoną mapę XV-wiecznej Europy i Bliskiego Wschodu.
  2. Przygotuj przezroczyste arkusze, które można położyć na mapie lub, jeśli to możliwe, wykonaj kserokopie dostarczonej mapy w skali szarości, aby uczniowie mogli nad nimi pracować.
  3. Zapewnij narzędzia do kolorowania, dodatkowe etykiety i znaczniki.
  4. Wprowadź uczniów w temat, omawiając kontekst historyczny podboju Stambułu przez Imperium Osmańskie w połowie XV wieku. Podkreśl kluczowe ówczesne mocarstwa w Europie i na Bliskim Wschodzie oraz ich interesy w regionie.
  5. Jeśli używasz przezroczystych arkuszy, poproś uczniów, aby ułożyli je na mapie i zaznaczyli granice, główne miasta i szlaki (używając różnych kolorów dla podkreślenia znaczenia militarnego, gospodarczego i religijnego). Jeśli korzystasz z fotokopii, poinstruuj uczniów, aby oznaczyli kolorami i oznaczyli ważne lokalizacje i trasy na kopii mapy.
  6. Poproś uczniów, aby zidentyfikowali i zaznaczyli następujące elementy:
  • Szlaki handlowe przebiegające przez Stambuł.
  • Trasy i fortyfikacje wojskowe.
  • Ośrodki religijne i szlaki pielgrzymkowe.
  • Kluczowe szlaki morskie kontrolujące dostęp do Morza Czarnego i Morza Śródziemnego.
  1. Gdy uczniowie skończą swoje mapy, przeprowadź dyskusję na podstawie ich ustaleń. Zadawaj pytania refleksyjne, takie jak:
  • Jak położenie Stambułu wpłynęło na strategie gospodarcze i militarne Imperium Osmańskiego?
  • Jak kontrola nad Stambułem mogła wpłynąć na dynamikę religijną w regionie?
  • W jaki sposób upadek Konstantynopola zmienił równowagę sił w Europie i na Bliskim Wschodzie?

Źródło: https://www.worldhistory.org/image/15216/europe-before-the-fall-of-const... (License & Copyright)