Ćwiczenie 4: Strategiczne położenie Stambułu
Cel: zrozumienie geograficznego znaczenia lokalizacji Stambułu podczas jego podboju przez Imperium Osmańskie.
Czas: 30 minut
Poziom: szkoła ponadpodstawowa
Instrukcja dla nauczyciela
- Pokaż załączoną mapę XV-wiecznej Europy i Bliskiego Wschodu.
- Przygotuj przezroczyste arkusze, które można położyć na mapie lub, jeśli to możliwe, wykonaj kserokopie dostarczonej mapy w skali szarości, aby uczniowie mogli nad nimi pracować.
- Zapewnij narzędzia do kolorowania, dodatkowe etykiety i znaczniki.
- Wprowadź uczniów w temat, omawiając kontekst historyczny podboju Stambułu przez Imperium Osmańskie w połowie XV wieku. Podkreśl kluczowe ówczesne mocarstwa w Europie i na Bliskim Wschodzie oraz ich interesy w regionie.
- Jeśli używasz przezroczystych arkuszy, poproś uczniów, aby ułożyli je na mapie i zaznaczyli granice, główne miasta i szlaki (używając różnych kolorów dla podkreślenia znaczenia militarnego, gospodarczego i religijnego). Jeśli korzystasz z fotokopii, poinstruuj uczniów, aby oznaczyli kolorami i oznaczyli ważne lokalizacje i trasy na kopii mapy.
- Poproś uczniów, aby zidentyfikowali i zaznaczyli następujące elementy:
- Szlaki handlowe przebiegające przez Stambuł.
- Trasy i fortyfikacje wojskowe.
- Ośrodki religijne i szlaki pielgrzymkowe.
- Kluczowe szlaki morskie kontrolujące dostęp do Morza Czarnego i Morza Śródziemnego.
- Gdy uczniowie skończą swoje mapy, przeprowadź dyskusję na podstawie ich ustaleń. Zadawaj pytania refleksyjne, takie jak:
- Jak położenie Stambułu wpłynęło na strategie gospodarcze i militarne Imperium Osmańskiego?
- Jak kontrola nad Stambułem mogła wpłynąć na dynamikę religijną w regionie?
- W jaki sposób upadek Konstantynopola zmienił równowagę sił w Europie i na Bliskim Wschodzie?
Źródło: https://www.worldhistory.org/image/15216/europe-before-the-fall-of-const... (License & Copyright)