Ćwiczenie 5: Uzupełnij fakty: podbój Stambułu

Cel: promowanie krytycznego myślenia i analizy historycznej poprzez zrozumienie wieloaspektowych przyczyn, przygotowań i globalnego znaczenia podboju Stambułu.

Czas: 30 minut na przygotowanie, 20 minut na prezentacje

Poziom: szkoła ponadpodstawowa

Instrukcje dla nauczyciela

Podziel klasę na małe grupy. Przydziel każdej grupie zadanie zbadania i omówienia jednego aspektu podboju Stambułu.

Poproś, aby wypełnili puste sekcje dostarczonego szablonu (por. załącznik) w oparciu o swoje badania i materiały klasowe. Zachęć ich, aby rozważyli wiele perspektyw, takich jak ówczesny punkt widzenia osmański, bizantyjski i międzynarodowy.

Struktura prezentacji

  • Wprowadzenie: Każda grupa przedstawia swój temat (2 minuty na grupę).
  • Szczegółowa dyskusja: Grupy prezentują swoje ustalenia poparte pozyskanymi informacjami (5 minut na każdy temat).
  • Sesja pytań i odpowiedzi: Inni uczniowie zadają pytania w celu wyjaśnienia lub uzyskania dalszych informacji (3 minuty na sesję pytań i odpowiedzi).
  • Synteza: Każda grupa podsumowuje kluczowe punkty swojej sekcji (2 minuty na grupę).
  • Refleksja podczas zajęć: Dyskusja grupowa na temat ćwiczenia, skupiająca się na tym, czego się nauczyliśmy na temat znaczenia perspektywy w historii (10 minut).