Ćwiczenie 2: KIm jesteśmy?
Cel: Przedstawienie tożsamości jako złożonej koncepcji, która jest negocjowana między jednostką a społeczeństwem.
Czas: 20 min
Poziom: szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa
Instrukcja dla nauczyciela
- Podziel uczniów na pary.
- Poproś każdego ucznia, aby napisał na kartce trzy słowa, które opisują jego tożsamość (tj. kim jest) i jedno słowo, które opisuje tożsamość drugiej osoby z pary (tj. kim jest ta osoba).
- Następnie poproś każdą parę, aby powiedziała sobie słowa, których użyła do opisania siebie nawzajem.
- Przedstaw krótko pojęcie tożsamości.
- Następnie poproś całą klasę o wypowiedzenie na głos jednego po drugim słów użytych do opisania każdej osoby z pary.
- Po wysłuchaniu wszystkich słów zapytaj klasę, w jaki sposób mogą przeanalizować rodzaje użytych słów.
- Poniżej przedstawiono ilustrację (2 pary: A+B oraz C+D)
Ilustracja do pkt (2) instrukcji:
A |
Kim |
B |
Kim |
C |
Kim |
D |
Kim |
Kim jest B: |
Kim jest A: |
Kim jest D: |
Kim jest C: |
Ilustracja do pkt (3) instrukcji:
A do B: uczennica |
C do D: Polka |
Tu D może powiedzieć C, że trafił z określeniem w jedno z jej określeń (nie należy jednak przymuszać uczniów do odczytywania swoich trzech określeń tożsamości)
Ilustracja do pkt (5) instrukcji:
A: uczennica |
B: dowcipny |
C: Polka |
D: chłopak |
- Powiedz, że tożsamość to zarówno indywidualne poczucie cech, które czynią nas wyjątkowymi w porównaniu z innymi osobami, jak i samoświadomość związana z przynależnością do różnych grup związanych z pochodzeniem etnicznym, religią, klasą społeczną lub płcią.
- Następnie zaprezentuj dwa krótkie klipy:
.
Zapytaj uczniów, jaka jest tożsamość muzułmanów, którzy mówią w filmach. Jakich cech używają w swojej autoprezentacji? Dlaczego? Powiedz uczniom, że tożsamość jest stabilna, jeśli chodzi o świadomość tego, kim jesteśmy, pomimo upływu czasu. Jednocześnie tożsamość jest refleksyjna, ponieważ może na nią wpływać sytuacja (czujesz się jak uczeń w szkole, ale w domu raczej jako dziecko; obecne są obie role społeczne – tyle tylko, że świadomość ich zmienia się w zależności od kontekstu) i tym, co myślą inni (jeśli wierzę, że jestem Polką, ale inni odrzucają tę część mojej tożsamości, bo nie jestem Słowianką, może to mieć wpływ na moje postrzeganie siebie i tożsamość). Omów z uczniami, w jaki sposób postrzeganie islamu i muzułmanów może wpłynąć na ich tożsamość.