Ćwiczenie 3. Bliskowschodni laureaci Pokojowej Nagrody Nobla

Cele:

  • Przedstawienie uczniom sylwetek pięciu polityków arabskich i izraelskich, którzy otrzymali Pokojową Nagrodę Nobla w 1978 i 1994 r., oraz ich wkładu w proces pokojowy na Bliskim Wschodzie
  • Ukazanie różnic w ocenie polityk kreowanych przez tychże polityków – na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej

Czas: 25 minut

Poziom: szkoła podstawowa

Instrukcja dla nauczyciela

  1. Poproś uczniów o wyszukanie informacji o pięciu wspomnianych powyżej laureatach Pokojowej Nagrody Nobla.
  2. Przeanalizuj z uczniami przebieg procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie, zwracając uwagę na fakt nagrodzenia wysiłków tychże polityków na rzecz pokoju.
  3. Rozdaj uczniom karty pracy (por. karta pracy Bliskowschodni laureaci Pokojowej Nagrody Nobla) oraz poproś o ich wypełnienie.
  4. Omówcie w klasie odpowiedzi udzielone przez uczniów. Podczas dyskusji możecie się zastanowić w jaki sposób działania pokojowe wspomnianych polityków zostały ocenione a) w ich państwach b) w innych państwach oraz z czego mogą wynikać takie oceny.

Działania liderów arabskich i izraelskich na rzecz ustanowienia pokoju na Bliskim Wschodzie dwukrotnie zostały uhonorowane Pokojową Nagrodą Nobla. Pierwszą z nich otrzymali wspólnie w 1978 r. prezydent Egiptu Muhammad Anwar as-Sadat oraz premier Izraela Menachem Begin za wynegocjowanie pokoju pomiędzy Egiptem a Izraelem. Druga zaś została przyznana – także wspólnie – w 1994 r. palestyńskiemu liderowi Jasirowi Arafatowi oraz premierowi Izraela Icchakowi Rabinowi i ministrowi spraw zagranicznych Izraela Szimonowi Peresowi w uznaniu ich wysiłków na rzecz tworzenia pokoju na Bliskim Wschodzie.

Klucz odpowiedzi

Muhammad Anwar as-Sadat: 2, 6, 11, 15

Menachem Begin: 4, 5, 6, 9

Jasir Arafat: 3, 7, 8, 13

Szimon Peres: 1, 4, 5, 7, 8

Icchak Rabin: 4, 7, 8, 10,12