Ćwiczenie 3. Bliskowschodni laureaci Pokojowej Nagrody Nobla
Cele:
- Przedstawienie uczniom sylwetek pięciu polityków arabskich i izraelskich, którzy otrzymali Pokojową Nagrodę Nobla w 1978 i 1994 r., oraz ich wkładu w proces pokojowy na Bliskim Wschodzie
- Ukazanie różnic w ocenie polityk kreowanych przez tychże polityków – na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej
Czas: 25 minut
Poziom: szkoła podstawowa
Instrukcja dla nauczyciela
- Poproś uczniów o wyszukanie informacji o pięciu wspomnianych powyżej laureatach Pokojowej Nagrody Nobla.
- Przeanalizuj z uczniami przebieg procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie, zwracając uwagę na fakt nagrodzenia wysiłków tychże polityków na rzecz pokoju.
- Rozdaj uczniom karty pracy (por. karta pracy Bliskowschodni laureaci Pokojowej Nagrody Nobla) oraz poproś o ich wypełnienie.
- Omówcie w klasie odpowiedzi udzielone przez uczniów. Podczas dyskusji możecie się zastanowić w jaki sposób działania pokojowe wspomnianych polityków zostały ocenione a) w ich państwach b) w innych państwach oraz z czego mogą wynikać takie oceny.
Działania liderów arabskich i izraelskich na rzecz ustanowienia pokoju na Bliskim Wschodzie dwukrotnie zostały uhonorowane Pokojową Nagrodą Nobla. Pierwszą z nich otrzymali wspólnie w 1978 r. prezydent Egiptu Muhammad Anwar as-Sadat oraz premier Izraela Menachem Begin za wynegocjowanie pokoju pomiędzy Egiptem a Izraelem. Druga zaś została przyznana – także wspólnie – w 1994 r. palestyńskiemu liderowi Jasirowi Arafatowi oraz premierowi Izraela Icchakowi Rabinowi i ministrowi spraw zagranicznych Izraela Szimonowi Peresowi w uznaniu ich wysiłków na rzecz tworzenia pokoju na Bliskim Wschodzie.
Klucz odpowiedzi
Muhammad Anwar as-Sadat: 2, 6, 11, 15
Menachem Begin: 4, 5, 6, 9
Jasir Arafat: 3, 7, 8, 13
Szimon Peres: 1, 4, 5, 7, 8
Icchak Rabin: 4, 7, 8, 10,12