Ćwiczenie 3: Samorzecznictwo uchodźców w Polsce
Cele:
- Zapoznanie uczniów z instytucją samorzecznictwa
- Zapoznanie uczniów z inicjatywami podejmowanymi przez uchodźców
Czas: 30 min
Poziom: szkoła ponadpodstawowa
Instrukcja dla nauczyciela:
- Poproś uczniów o zapoznanie się z fragmentami tekstu „O nas, ale bez nas. Dlaczego tak mało uwagi poświęcamy sprawczości uchodźców?” autorstwa Patrycji Ziółkowskiej i Rozy Makhmudovy (karta pracy „Samorzecznictwo uchodźców”).
- Przeprowadź dyskusję posiłkując się następującymi pytaniami:
- Kim jest Roza Makhmudova? Jakie są jej doświadczenia z początków pobytu w Polsce?
- Dlaczego Roza zaangażowała się w działalność na rzecz uchodźców?
- Co kryje się pod terminem „samorzecznictwo” w kontekście uchodźców? Jakie aktywności obejmuje samorzecznictwo (np. działanie na rzecz grupy i artykulacja jej potrzeb, dzielenie się własnymi doświadczeniami)?
- Jakie korzyści płyną z samorzecznictwa dla uchodźców, ale i dla całości społeczeństwa?
- Możesz odwołać się do poprzedniego ćwiczenia (Organizacje pozarządowe wspierające uchodźców w Polsce) i zapytać, czy któraś z analizowanych organizacji pozarządowych prowadziła działalność na rzecz samorzecznictwa uchodźców. Przedstaw w tym kontekście sylwetki następujących osób:
- Elmi Abdi – wiceprezes Fundacji dla Migrantów „Dobry Start” (wcześniej: Fundacja dla Somalii) oraz Prezes Stowarzyszenia Somalijskiego w RP, urodził się w mieście Mogadiszu w Somalii, gdzie ukończył studia zostając dyplomowanym lekarzem weterynarii. Po wybuchu wojny w 1991 roku uciekł z Somalii. Po 5 latach wędrówki przez Syrię i Rosję w 1996 roku przyjechał do Polski, w 1997 roku otrzymał ochronę międzynarodową. Mimo braku znajomości języka, kultury i religii, postanowił zostać w Polsce i zacząć wszystko od nowa. W 2004 roku otrzymał polskie obywatelstwo, a w 2005 roku stworzył Stowarzyszenie Somalijskie, którego jest prezesem do chwili obecnej. W 2019 roku został uznany społecznikiem roku tygodnika Newsweek Polska. Źródło: https://salamlab.pl/pl/empathy-project/.
- Khedi Alieva – pedagog, uchodźczyni z Czeczenii. Zajmuje się realizacją projektów edukacyjnych i integracyjnych oraz badaniami w działaniu wśród uchodźczyń i uchodźców w Polsce. Animuje działania samorzecznicze uchodźczyń muzułmanek w Polsce. Członkini Rady Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku. Prezeska Zarządu Fundacji Kobiety Wędrowne. Źródło: https://salamlab.pl/pl/empathy-project/fundacja-kobiety-wedrowne/.
- Nedim Useinow – politolog, pracownik naukowy Zakładu Islamu Europejskiego na Uniwersytecie Warszawskim, działacz krymskotatarski i reprezentant Rady Koordynacyjnej Światowego Kongresu Tatarów Krymskich. Od 2003 związany z sektorem pozarządowym w Polsce i Ukrainie.