Ćwiczenie 5: O czym mówi chutba?
Cele:
- Zapoznanie uczniów ze specyfiką chutb
- Pokazanie wartości, na jakich się opiera islam
Czas: 20 min
Poziom: szkoła podstawowa
Instrukcja dla nauczyciela:
- Wybierz jedno z kazań dostępnych na kanale YT Muzułmańskiego Związku Religijnego (kazania trwają od kilku do kilkunastu minut), na przykład:
- Chutba o szacunku do rodziców. Imam Ramil Khayrov
- Chutba imama Ramila Khayrova o zakazie spożywania alkoholu i zażywania narkotyków
Teksty chutb dostępne są także jako karty pracy dzięki uprzejmości Muzułmańskiego Związku Religijnego.
- Podziel uczniów na dwie grupy (lub więcej, jeżeli zdecydujecie się na więcej chutb). Każda grupa powinna odsłuchać jedną chutbę i zastanowić się nad następującymi kwestiami:
- Jakie elementy kazania były w języku arabskim, a jakie w języku polskim? Z czego to wynikało? (W języku arabskim wypowiadane są elementy modlitwy, cytaty z Koranu, czy błogosławieństwa; używanie arabskiego wskazuje na znajomość tego języka przez głoszącego chutbę, a zatem świadczy o jego wiedzy religijnej.)
- W jakim zakresie przesłanie zawarte w chutbie może mieć charakter uniwersalny, a w jakim dotyczy specyficznie muzułmanów?
- Co się uczniom podobało w chutbie, a co można by poprawić?
Słownik pojęć użytych w chutbach:
- ajat – werset w Koranie
- Rasulullah (Rasul Allah) – wysłannik Boga (tu: Mahomet)
- saał – skrót czytany jako ‘salla llahu alajhi wa-alihi wa-sallama’ (wa- czyt. ła-), który oznacza „pokój i błogosławieństwo Boga z nim”
- słt – skrót czytany jako ‘subhanahu wa-ta’ala’ (wa- czyt. ła-), który oznacza „niech będzi wychwalony i wywyższony”
- sura – rozdział w Koranie