Ćwiczenie 3: Wyznaczanie kierunku Mekki
Cel [1]:
- Zapoznanie uczniów z funkcją kompasu
- Wskazanie na rolę astronomii i geografii dla muzułmanów
Czas: 25 min
Poziom: szkoła podstawowa
Instrukcja dla nauczyciela
- Rozdaj uczniom karty pracy „Muzułmański kompas” i kompasy
- Poproś o wyznaczenie kierunku Mekki z Polski
- Omówcie znaczenie geografii i astronomii dla muzułmanów
Przykład: wyznaczanie kierunku Mekki z Polski
W załączniku znajduje się lista państw. Każde z nich ma przypisany numer (od 0 do 39), który odpowiada numerom na szablonie kompasu muzułmańskiego. Polska ma numer 24. Należy wstawić zwykły kompas do środka szablonu i wyznaczyć północ. Następnie przekręcić szablon w taki sposób, aby strzałka wyznaczająca północ wskazywała na numer 24. Czarna strzałka będzie wyznaczała kierunek Mekki. W ten sposób za pomocą szablonu i kompasu można określić kierunek Mekki z każdego miejsca na świecie.
W dalszej kolejności można zastanowić się nad następującymi sprawami:
- Dlaczego państwa leżące daleko od siebie (np. Finlandia i Izrael) mają ten sam numer.
- Na mapie świata znajdź Mekkę (Arabia Saudyjska), Oman oraz Australię. Na tablicy numerycznej odszukaj numery dla Omanu i Australii. Zastanów się, dlaczego tak niewielkie państwo jak Oman ma równie duży zakres numerów jak znacznie od niego większa Australia.
- W jaki sposób obecnie można wyznaczyć kierunek Mekki nie mając ze sobą kompasu?
[1] Za: K. Górak-Sosnowska, M. Kubarek, W kręgu kultury islamu, ARABIA.pl i Polski Komitet ds. UNESCO, Warszawa 2007, s. 28-31.