Ćwiczenie 3: Analiza wizualna
Cele:
- wizualne przeanalizowanie dynamiki kulturowej przedstawionej na obrazach ukazujących oblężenie Wiednia, ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzenia kawy i stworzenia rogalika
- zwiększenie wiedzy uczniów na temat wymiany kulturalnej podczas oblężenia i trwałego wpływu tych elementów na społeczeństwo wiedeńskie
Czas: 20 minut
Poziom: szkoła ponadpodstawowa
Instrukcja dla nauczyciela
Poleć uczniom analizę następujących obrazów:
- Józef Brandt - "Bitwa pod Wiedniem", 1873: Źródło: Wikimedia Commons.
- Józef Brandt - "Walka o sztandar turecki", 1905: Źródło: Wikimedia Commons.
Poproś uczniów, aby zwrócili uwagę na szczegóły, emocje i elementy kulturowe przedstawione na tych dziełach sztuki
„Bitwa pod Wiedniem” (1863) Józefa Brandta: Znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Przedstawia historyczną bitwę pod Wiedniem w 1683 roku podczas wojen osmańsko-habsburskich. Zwróć uwagę na zawiłe szczegóły pola bitwy, żołnierzy i ogólnej atmosfery. Obserwuj emocje, jakie przekazują bohaterowie, oddając w ten sposób intensywność bitwy.
„Walka o sztandar turecki” (1905) Józefa Brandta: Znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie. Ilustruje historyczny moment podczas konfliktów osmańsko-węgierskich w 1905 roku. Skoncentruj się na postaciach biorących udział w walce i symbolice tureckiego sztandaru. Zwróć uwagę na emocje wyrażane przez bohaterów, odzwierciedlające intensywność zmagań.
Obserwacja i analiza
- Opisz całą scenę przedstawioną na obrazie.
- Zwróć uwagę na położenie i działania kluczowych postaci.
- Zidentyfikuj dowolne symbole lub obiekty, które się wyróżniają.
- Poznaj emocje wyrażane przez bohaterów. Weź pod uwagę wyraz twarzy, mowę ciała i ogólny nastrój.
- Poszukaj elementów oznaczających wymianę kulturalną.
- Zidentyfikuj odzież, broń i inne artefakty, które mogą wskazywać na interakcję między różnymi kulturami.
Dyskusja
- Zainicjuj krótką dyskusję w klasie, umożliwiając uczniom podzielenie się swoimi wstępnymi spostrzeżeniami.
- Zachęcaj do wyrażania różnorodnych perspektyw i interpretacji.