Ćwiczenie 3: Analiza wizualna

Cele:

  • wizualne przeanalizowanie dynamiki kulturowej przedstawionej na obrazach ukazujących oblężenie Wiednia, ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzenia kawy i stworzenia rogalika 
  • zwiększenie wiedzy uczniów na temat wymiany kulturalnej podczas oblężenia i trwałego wpływu tych elementów na społeczeństwo wiedeńskie

Czas: 20 minut

Poziom: szkoła ponadpodstawowa

Instrukcja dla nauczyciela

Poleć uczniom analizę następujących obrazów:

  • Józef Brandt - "Bitwa pod Wiedniem", 1873:  Plik:Bitwa pod Wiedniem Brandt.jpgŹródło: Wikimedia Commons.
  • Józef Brandt - "Walka o sztandar turecki", 1905: File:Józef Brandt - Fight for a Turkish Standard - MNK II-a-1318 - National Museum Kraków.jpg Źródło: Wikimedia Commons.

Poproś uczniów, aby zwrócili uwagę na szczegóły, emocje i elementy kulturowe przedstawione na tych dziełach sztuki

„Bitwa pod Wiedniem” (1863) Józefa Brandta: Znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Przedstawia historyczną bitwę pod Wiedniem w 1683 roku podczas wojen osmańsko-habsburskich. Zwróć uwagę na zawiłe szczegóły pola bitwy, żołnierzy i ogólnej atmosfery. Obserwuj emocje, jakie przekazują bohaterowie, oddając w ten sposób intensywność bitwy.

„Walka o sztandar turecki” (1905) Józefa Brandta: Znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie. Ilustruje historyczny moment podczas konfliktów osmańsko-węgierskich w 1905 roku. Skoncentruj się na postaciach biorących udział w walce i symbolice tureckiego sztandaru. Zwróć uwagę na emocje wyrażane przez bohaterów, odzwierciedlające intensywność zmagań.

Obserwacja i analiza

  • Opisz całą scenę przedstawioną na obrazie.
  • Zwróć uwagę na położenie i działania kluczowych postaci.
  • Zidentyfikuj dowolne symbole lub obiekty, które się wyróżniają.
  • Poznaj emocje wyrażane przez bohaterów. Weź pod uwagę wyraz twarzy, mowę ciała i ogólny nastrój.
  • Poszukaj elementów oznaczających wymianę kulturalną.
  • Zidentyfikuj odzież, broń i inne artefakty, które mogą wskazywać na interakcję między różnymi kulturami.

Dyskusja

  • Zainicjuj krótką dyskusję w klasie, umożliwiając uczniom podzielenie się swoimi wstępnymi spostrzeżeniami.
  • Zachęcaj do wyrażania różnorodnych perspektyw i interpretacji.