Ćwiczenie 1: Jerozolima

Cele:

  • Ukazanie uczniom znaczenia Jerozolimy jako miasta ważnego dla wyznawców chrześcijaństwa, islamu i judaizmu
  • Ukazanie uczniom znaczenia Jerozolimy w konflikcie bliskowschodnim - jako miasta istotnego dla Izraelczyków i Palestyńczyków

Czas: 20 minut

Poziom: szkoła ponadpodstawowa

Instrukcja dla nauczyciela

  1. Poproś uczniów o wyszukanie informacji:

a) o czterech miejscach świętych znajdujących się w Jerozolimie

  • Ściana Płaczu
  • Meczet Kopuła Skały
  • Meczet al-Aksa
  • Bazylika Grobu Świętego

b) o statusie Jerozolimy:

  • w opinii Izraelczyków
  • w opinii Palestyńczyków
  • na forum międzynarodowym
  1. Rozdaj uczniom karty pracy (por. karta pracy Jerozolima), a następnie poproś o przyjrzenie się fotografii i udzielenie odpowiedzi na znajdujące się pod nią pytania.
  2. Omówcie wspólnie odpowiedzi udzielone przez uczniów.

Z uwagi na symboliczne, historyczne oraz polityczne znaczenie Jerozolimy dla Arabów i Żydów oraz fakt, iż znajdują się w niej miejsca święte judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, problem Jerozolimy klasyfikowany był/jest jako nierozwiązywalny. Sytuacja jest złożona, ponieważ zarówno Izrael, jak i Palestyna uznają to miasto za swoją stolicę, przy czym żadna ze stron nie kontroluje całości jego obszaru.

W 2017 roku Stany Zjednoczone uznały Jerozolimę za stolicę państwa Izrael. Choć niektóre państwa podążyły pośladem USA, większość za stolicę Izraela uznaje Tel Awiw – i tam też mieszczą się ich placówki dyplomatyczne. Siedziby izraelskich instytucji państwowych znajdują się w Jerozolimie. Jeśli zaś chodzi o Palestynę, to jej centrum administracyjnym jest Ramallah, tam też zlokalizowane są siedziby instytucji państwowych. Rozwiązanie to traktowane jest przez władze palestyńskiej jako przejściowe.