Ćwiczenie 1: Jerozolima
Cele:
- Ukazanie uczniom znaczenia Jerozolimy jako miasta ważnego dla wyznawców chrześcijaństwa, islamu i judaizmu
- Ukazanie uczniom znaczenia Jerozolimy w konflikcie bliskowschodnim - jako miasta istotnego dla Izraelczyków i Palestyńczyków
Czas: 20 minut
Poziom: szkoła ponadpodstawowa
Instrukcja dla nauczyciela
- Poproś uczniów o wyszukanie informacji:
a) o czterech miejscach świętych znajdujących się w Jerozolimie
- Ściana Płaczu
- Meczet Kopuła Skały
- Meczet al-Aksa
- Bazylika Grobu Świętego
b) o statusie Jerozolimy:
- w opinii Izraelczyków
- w opinii Palestyńczyków
- na forum międzynarodowym
- Rozdaj uczniom karty pracy (por. karta pracy Jerozolima), a następnie poproś o przyjrzenie się fotografii i udzielenie odpowiedzi na znajdujące się pod nią pytania.
- Omówcie wspólnie odpowiedzi udzielone przez uczniów.
Z uwagi na symboliczne, historyczne oraz polityczne znaczenie Jerozolimy dla Arabów i Żydów oraz fakt, iż znajdują się w niej miejsca święte judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, problem Jerozolimy klasyfikowany był/jest jako nierozwiązywalny. Sytuacja jest złożona, ponieważ zarówno Izrael, jak i Palestyna uznają to miasto za swoją stolicę, przy czym żadna ze stron nie kontroluje całości jego obszaru.
W 2017 roku Stany Zjednoczone uznały Jerozolimę za stolicę państwa Izrael. Choć niektóre państwa podążyły pośladem USA, większość za stolicę Izraela uznaje Tel Awiw – i tam też mieszczą się ich placówki dyplomatyczne. Siedziby izraelskich instytucji państwowych znajdują się w Jerozolimie. Jeśli zaś chodzi o Palestynę, to jej centrum administracyjnym jest Ramallah, tam też zlokalizowane są siedziby instytucji państwowych. Rozwiązanie to traktowane jest przez władze palestyńskiej jako przejściowe.