Ćwiczenie 1: Wokół pojęcia cywilizacji
Cel:
- Uwrażliwienie uczniów na wielość sposobów definiowania pojęcia cywilizacja
- Pokazanie wartościującego charakteru pojęcia cywilizacja
- Ukazanie wielości kręgów kulturowych
Czas: 40 minut
Poziom: szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa
Instrukcja dla nauczyciela
- Poproś uczniów, aby podzielili się na grupy 2-4-osobowe.
- Rozdaj im karty pracy (por. karta pracy) i poproś o wypełnienie ich odpowiednimi przykładami.
- Następnie w klasie omówicie poszczególne przykłady. Podczas ich omawiania zwróć uwagę na:
- Różnice i podobieństwa między poszczególnymi kategoriami (np. Polska jako przynależąca do cywilizacji zachodniej vs. chrześcijańskiej)
- Wartościowanie kryjące się w niektórych przykładach (np. niecywilizowany = dziki)
- Przykłady cywilizacji starożytnych (np. dlaczego mówimy o cywilizacji Majów, a raczej nie mówimy o cywilizacji Wikingów)
- Przykłady współczesne cywilizacji (materialne – np. smartphone, ale i dotyczące wartości, czy idei – np. racjonalność, demokracja)
- Co jest a co nie jest cywilizacją (czy np. można mówić o cywilizacji słowiańskiej, czy raczej o kulturze słowiańskiej)