Ćwiczenie 1: Wokół pojęcia cywilizacji

Cel:

  • Uwrażliwienie uczniów na wielość sposobów definiowania pojęcia cywilizacja
  • Pokazanie wartościującego charakteru pojęcia cywilizacja
  • Ukazanie wielości kręgów kulturowych

Czas: 40 minut

Poziom: szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa

Instrukcja dla nauczyciela

  1. Poproś uczniów, aby podzielili się na grupy 2-4-osobowe.
  2. Rozdaj im karty pracy (por. karta pracy) i poproś o wypełnienie ich odpowiednimi przykładami.
  3. Następnie w klasie omówicie poszczególne przykłady. Podczas ich omawiania zwróć uwagę na:
    • Różnice i podobieństwa między poszczególnymi kategoriami (np. Polska jako przynależąca do cywilizacji zachodniej vs. chrześcijańskiej)
    • Wartościowanie kryjące się w niektórych przykładach (np. niecywilizowany = dziki)
    • Przykłady cywilizacji starożytnych (np. dlaczego mówimy o cywilizacji Majów, a raczej nie mówimy o cywilizacji Wikingów)
    • Przykłady współczesne cywilizacji (materialne – np. smartphone, ale i dotyczące wartości, czy idei – np. racjonalność, demokracja)
    • Co jest a co nie jest cywilizacją (czy np. można mówić o cywilizacji słowiańskiej, czy raczej o kulturze słowiańskiej)