Ćwiczenie 3: Kulturowe uwarunkowania globalizacji

Cel:

  • Ukazanie uczniom relacji między kulturą a globalizacją
  • Przedstawienie społecznej roli seriali na przykładzie Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Poziom: Szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa

Czas: 30 min

Freej (czyt. fridż) to animowany serial komediowy z Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Serial opowiada o czterech starszych kobietach, które mieszkają w tradycyjnej dzielnicy Dubaju. Każda z postaci ma swoją unikalną osobowość i styl życia. Serial skupia się na codziennych wyzwaniach, z jakimi borykają się bohaterowie, a także na ich relacjach międzyludzkich. Są ubrane w abaje, a na twarzach mają batule, złote maski zasłaniające ich twarze. Cztery główne bohaterki to:

  • Umm Allawi: Jest to starsza kobieta, która jest bardzo ambitna i pracowita. Ma własną firmę i jest bardzo zamożna. Umm Allawi jest bardzo dumna ze swojego bogactwa i często używa go, aby zaimponować innym. Nosi pomarańczową abaję.
  • Umm Chamas: jest to starsza kobieta, która jest bardzo niezależna i silna. Ma wiele nieruchomości i biznesów w Dubaju. Um Chamas jest krzykliwa i głośna. Nosi zieloną abaję.
  • Umm Sa’id: to starsza kobieta, która uwielbia kawę i tradycyjną poezję arabską. Cechuje się sarkazmem i skłonnością do rozmyślań i filozofowania. Nosi czerwoną abaję.
  • Umm Sallum: jest to starsza kobieta, która jest bardzo przyjacielska i ciepła. Zazwyczaj podąża za koleżankami. Czasami jej dobre intencje przynoszą niepożądane efekty. Nosi niebieską abaję.

 

Opis filmów

Zasady zachowania się w samolocie – FlyDubai

 

Jest to inicjatywa flydubai, linii lotniczej z Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Kampania polega na wykorzystaniu postaci z popularnego serialu animowanego Freej do przedstawienia zasad bezpieczeństwa na pokładzie samolotu. W filmie widzimy cztery starsze kobiety z Freej, które siedzą w samolocie i słuchają instrukcji personelu pokładowego. Film jest pełen humoru i nawiązań do kultury emirackiej. Celem kampanii jest zwiększenie świadomości i zainteresowania bezpieczeństwem lotniczym wśród pasażerów, a także promowanie serialu Freej i linii flydubai.

 

Bezpieczna podróż samochodem – kampania Chevroleta,

 

Jest to cykl kampanii Chevroleta, którego celem jest promowanie bezpiecznej podróży samochodem. W filmach bohaterzy serialu Freej informują o tym, jak należy przewozić dzieci, jak zachowywać się na drodze w trudnych warunkach atmosferycznych i in. Film podkreśla sylwetki i cechy charakterystyczne dla poszczególnych bohaterów serialu.

 

Kampania na rzecz profilaktyki wykrywania chorób nowotworowych 

 

W tej kampanii bohaterki serialu Freej udają się do różowego autobusu, który zajmuje się badaniami profilaktycznymi chorób nowotworowych u kobiet. Kampanię zrealizowano w ramach inicjatywy Friends of Cancer Patients. Przyjaciele Pacjentów z Rakiem to organizacja non-profit, założona w 1999 roku pod zarządem i patronatem Jej Wysokości Szajchy Dżawahir bint Muhammad Al Kasimi, żony władcy Szardży.

 

Kampania przeciwdziałająca kupowaniu nielegalnych towarów i usług

Kampanię przygotowało emirackie Ministerstwo Gospodarki. Jej celem jest promocja nabywania towarów i usług ze źródeł legalnych. W scenach w pozytywne role wcielają się cztery główne bohaterki Freej, a czarnymi charakterami są drugoplanowe postaci z serialu.