Ćwiczenie 2: Rozwój państw Zatoki Perskiej

Cele:

  • zapoznanie uczniów z uwarunkowaniami dywersyfikacji gospodarczej
  • zaznajomienie uczniów z wyzwaniami związanymi z uniezależnieniem gospodarki od eksportu surowców energetycznych

Poziom: Szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa

Czas: 30 min

Instrukcja dla nauczyciela

  1. Podziel uczniów na grupy (maksymalnie na 6 grup)
  2. Każda grupa powinna przygotować prezentację na jeden z tematów poniżej wykorzystując zdjęcia ze wspólnego zbioru. Tematy:
  • Kierunki dywersyfikacji gospodarczej państw Zatoki Perskiej
  • Tradycja i religia państw Zatoki Perskiej
  • Rozwój kultury w państwach Zatoki Perskiej
  • Warunki przyrodnicze a dywersyfikacja w państwach Zatoki Perskiej
  • Rozwój turystyki w państwach Zatoki Perskiej
  • Wyrafinowane inwestycje w państwach Zatoki Perskiej
  1. Następnie każda grupa powinna przedstawić swoją prezentację.

 

Zbiór fotografii (nazwa zdjęcia wyświetla się po najechaniu kursorem):

Podsumowanie obszarów tematycznych:

Kierunki dywersyfikacji gospodarczej państw Zatoki Perskiej: w tym przypadku prezentacje powinny postawić na zróżnicowanie sposobów dywersyfikacji gospodarczej, a zatem pozyskiwania środków ze źródeł innych niż eksport surowców energetycznych. Pomocne mogą tu być zdjęcia nowoczesnych budynków (np. 2, 7, 27), ukazujące turystykę (np. 33), konsumpcję (np. 25), linie lotnicze (np. 4, 12), a także handel (np. 9, 23). Można także wspomnieć o imigranckiej sile roboczej (15), która wspiera rozwój państw Zatoki Perskiej.

Tradycja i religia państw Zatoki Perskiej: w tym przypadku można zwrócić uwagę na zdjęcia meczetów (np. 6, 8, 22), ale również tradycyjne budowle (np. twierdza Masmak w Rijadzie – 29, czy Ad-Dirijja, czyli odtworzona pierwotna stolica Arabii Saudyjskiej – 30). Można tu wskazać także na tradycyjny handel (np. 32), a także zasady ubioru obowiązujące meczecie (np. 21) i nie tylko (w centrum handlowym nie obowiązuje noszenie abai i nikabu, jednak znak przestrzega przed zaplątaniem się stroju w schody ruchome – 26). Szczególną rolę w islamie ma Al-Kaba mieszcząca się w Mekce (13). Pomnik (14) nawiązuje do tradycji połowu pereł.

Rozwój kultury w państwach Zatoki Perskiej: w tym przypadku można mówić o dużych i bogato zdobionych meczetach (np. 6, 8, 22), ale także o muzeach i pomnikach. Muzea ukazują dorobek świata muzułmańskiego (11), a także stanowią kopię najznamienitszych muzeów świata (1). Ciekawe są także muzea futurystyczne (3), jak również te, które nawiązują do tradycji i historii państw (29, 30).

Warunki przyrodnicze a dywersyfikacja w państwach Zatoki Perskiej: państwa Zatoki Perskiej starają się stworzyć jak najlepsze warunki do funkcjonowania dla swoich obywateli. Widać to w pracy włożonej w nawadnianie (18, 19), a także obfitości fontann i wody w przestrzeni miejskiej (17, 20). Trudny, pustynny klimat podkreśla zdjęcie skalistej pustyni (31), a także klimatyzowany przystanek autobusowy w Rijadzie (28).

Rozwój turystyki w państwach Zatoki Perskiej: Turystyka w państwach Zatoki Perskiej ma charakter luksusowy (np. wycieczki na targ złota – 23, czy po luksusowych hotelach jak Emirates Palace w Abu Zabi – hotel o złotym wnętrzu – 5). Są to także wycieczki po pustyniach (33, 31). Osobną gałąź turystyki stanowi turystyka religijna związana z pielgrzymką do Mekki (13).

Wyrafinowane inwestycje w państwach Zatoki Perskiej: państwa Zatoki Perskiej – a zwłaszcza Zjednoczone Emiraty Arabskie – słyną z wyrafinowanych inwestycji, które mają przyciągnąć uwagę świata i podkreślać posiadane zasoby finansowe. Są to m.in. najwyższy budynek świata, Burdż Chalifa (2), złoty hotel (5), sztuczne wyspy (10), a także wyrafinowane budynki, czy okazałe meczety oraz złoto (23).