Początek objawienia
Był święty dla Arabów miesiąc ramaḍān, kiedy Mahomet podczas swoich wędrówek i rozmyślań na górze Ḥirā usłyszał słowa Boga rozpoczynające jego dzieje jako proroka i wysłannika Boga. Była to noc, która do dziejów islamu weszła jako błogosławiona Noc Przeznaczenia (Lajlat al-Qadr). Uchodzi za nią noc 23 ramaḍāna 610 roku, choć jako szczególnie ważne obchodzi się ostatnie nieparzyste noce tego miesiąca.
Ibn Hišām, dz. cyt., t. I, s. 224:
Powiada Ibn Isḥāq: Pierwsze objawienie spłynęło na Wysłannika Boga w ramaḍānie. Bóg powiada w Koranie (2:181), że miesiąc ramaḍān, w którym zesłany został Koran, jest dla ludzi drogowskazem, wskazówką i źródłem wiedzy. Powiada też (sura 97):
Zesłaliśmy go w noc przeznaczenia. Skąd masz się dowiedzieć, co to jest noc przeznaczenia? Noc przeznaczenia jest lepsza od tysiąca innych miesięcy. Tej nocy z przyzwolenia Pana zstępują aniołowie i duch, by spełnić rozkazy. Aż do świtu oznacza ona pokój.
A także (44.1-4):
Hā Mīm. Na jasną Księgę! Zesłaliśmy ją w błogosławioną noc jako ostrzeżenie! Podczas tej nocy rozstrzyga się wszystko, co najrozsądniejsze.”
I wreszcie (8:41):
...jeśli uwierzyliście w Boga i w to, co objawiliśmy naszemu słudze w dniu rozdzielenia, gdy spotkały się dwa oddziały.
Chodzi tu o spotkanie Wysłannika Boga z politeistami pod Badrem. Abū Dża‘far Muḥammad Ibn ‘Alī Ibn al-Ḥusajn powiedział mi, że Wysłannik Boga spotkał się z politeistami pod Badrem rankiem 17 dnia miesiąca ramaḍān.
Objawienie Boga Wysłannikowi spełniło się, gdy w pełni uwierzył w Boga. Wtedy potwierdził to, co na niego przyszło od Niego i gdy to zaakceptował. Przyjął na swoje barki to, co na niego nałożył Bóg ku zadowoleniu albo gniewowi sług Bożych. Posłannictwo jest bowiem ciężarem i trudem. Podołać temu są zdolni tylko ludzie silni i stanowczy, przysłani przez Boga i wspomagani przez łaskę Najwyższego. Muszą bowiem stawić czoło temu, co czynią im ludzie, gdy wypełniają zlecone im przez Błogosławionego i Najwyższego zadania.
Wysłannik wypełnił rozkaz Boga, mimo że z tego powodu cierpiał, bo napotkał na sprzeciw własnego ludu.
W tym tekście dotyczącym początków objawienia podany jest ogólnikowo jego czas, nie wspomina się natomiast miejsca. Informacja poparta jest tekstem czterech fragmentów objawienia koranicznego
z różnych czasów, w tym znacznie późniejszego okresu bitwy w miejscu zwanym Badr koło Medyny (2 r. hidżry tj. 724 r. n.e.).
Kolejną ważną informacją jest zwartą w tym tekście jest wzmianka o opozycji własnego ludu Proroka oraz pomocy Boskiej, dzięki której prorok mógł pokonać opozycję.